15 Mart 2012 Perşembe

4 Aylık Bebek Kontrolü

Dün gittik doktorumuz Alev hanım'a.. Kontrol yazılarını herşeye rağmen yayınlamamı istedi. Ayrıca kendi bilgilerinden ve deneyimlerinden çok emin olduğunu da ekledi. Ben de daha önceki yazımda bir daha doktor kontrollerini buraya eklemiycem dediğim halde, hem gelen birçok mail, hem de buraya düşen yorumlara bakaraktan tekrar yazmaya karar verdim.

                             (Fotolar Emre Eldemir'den)
Neyse, gelelim 4. ay doktor kontrolümüze....

1- Dünya Sağlık Örgütü der ki; saat 23:00-05:00 arasında en fazla 1 kez beslenecek. (Alev hanıma yine uyku rutinimizden daha doğrusu rutinsizliğimizden ve düzensizliğimizden bahsedince şaşırdı. "100 hastam varsa 95 tanesi benim bahsettiğim şekildeki uyku düzenine sahiptir. İlk defa Berk'in bu rutine uymadığını gördüm." dedi. Ben de dedim ki, böyle konularda hep piyango bana vurur zaten!! :))

Sonuç olarak, uyku, uyutma durumlarında herşeyi bana bıraktı. ferber denedim olmadı, Tracy Hogg denedim olmadı, en rahat geleneksel yollarla uyutuyorum yani ayakta sallayarak dediğimde, nasıl istersen öyle yap dedi. :) (Yaşasıııınnnnn... ne Ferberiymiş yahuu, diş çıkarma döneminde normalde kendi kendne uyuyan bebeklerin bile rutini bozuluyormuş. Eeee ne anladım o zaman ben bu işten :) Salla gitsin işte...) İşte dün gece bu postu yayınlayıp yattım ve sabaha dek 25'er dakikada bir uyandı Berk. Artık sinirden ağlıyor buldum kendimi. Babamız topladı pılını pırtını diğer odaya uyumayagitti, ben yine kaldım Berk'le başbaşa.Büyük konuşmamak lazımmış, Ferber merber hak getire diyordum yaa, bugün yine Ferber'i uygulamaya başlamaya karar verdim. Uykum var yine yaaaa offffff....

2- Yattıktan 1,5 saat sonra mırıldanır. Bu uyku geçişidir. Sakın kucağa alıp, emzirme. sadece pışpışla.
3- teri, el-ayak teri artar. Ayakları kokmaya başlar. Ayak tırnakları kırılır, batar. batık oluşursa Bactroba.n kullanıyoruz.

4- El-ayak tırnaklarında çarpmalar sonucu beyaz lekeler oluşıur. Bunlar vitaminsizlikten değil, normal.

5- Bumba adında bir koltuk var, ödüllü bir koltuk. 4-14 aylık bebekler için. Öyle dizayn edilmiş ki hiçbir şekilde bebek öne, arkaya, yanlara düşmüyor. İstenirse önünde mama sandalyesinin tepsilerine benzeyen tepsisi var, orada herşeyi yapabiliyor, oynayabiliyor, yemek yiyebiliyor. Bu üründen alabiliriz.

O gazla hemen gidip bu koltuğu aldım. Aslında ben sevdim, Berk de hiç de rahatsızmış gibi durmuyor içinde ama eşimi bir türlü bu koltuğun ödüllü ve rahat bir koltuk olduğuna inandıramadım. Ama şahsen 2 gündür gün içinde, özellikle de mutfakta iş yaparken onu bu koltuğa oturtup iş yapabiliyorum. Gerçi Berk de sıkılgan bir tip olduğu için (abisi gibi) maksimum 15 dakika oturuyor ama bu bile kardır bence. Bir de minicik 63 cm'lik bir bebeğin böyle otururkenki hali çok sevimli :)


6- Rüya görmeye başlar. Gündüzleri uykusundan ağlayarak uyanabilir, normal.

7- Odada yalnız kalmayı hiç istemez. Odada çocuk sesi, bebek sesi CD'leri varsa, bebek rahatça uyur, oturur.

8- Daha çok sıçrar, daha çok ürperir.

9- Oturur. Kanape/koltuk köşesine, önğne emzirme yastığı konur, önüne çıngırak, ayna verilir.

10- Uzanıp yakalar. Yüzüstü gövdeyi kaldırır. 90 derece dönebilir. Aynada kendine güler.

11- Işıklı dönenceler çok ilgilerini çeker.

12- Ayna karşısına geçip birbirinizi sevin. Yüzüstü yatırılıp, karşısına ayna konur ve kendisini farketmesi sağlanır. Kendisiyle tanışsın :)
13- TV yasak. TV otizme, hiperaktiviteye, dikkat eksikliğine ve havaleye yol açar.

14- 4-6 ay arası bebek daha az konuşur. Çünkü hayatında keşfedeceği çok şey vardır. (Gross motor hareketler) Bu hareketleri keşfederken konuşmayı unuturlar. :)

15- Ek gıda başlanmaz. (Ben aslında az da olsa ek gıdaya başlama taraftarıydım ama Alev Hanım dedi ki, 4 aylık bebeklerin tad alma duyusu yokmuş. Ayrıca erken başlanan ek gıdalar bazı bağırsak bozukluklarına sebep oluyormuş. Ama 6. ayı beklemek de yanlışmış. Bu sefer de bebek ek gıdaları reddediyormuş.)

16- Sofraya birlikte otururulur. Eline soğuk havuç verilir.
17- Ek gıdaya başlamıyoruz ama geçiş için hazırlıklarımızı tamamlıyoruz. Mesela; cam rende, katı meyve sıkacağı, ilk beslenme kaşığı, saf sızma zeytinyağı, rondo/blender alıyoruz.

18- Yere bakar. Artık elleri keşfetmiştir, şimdi sıra ayaklarda. Hep birlikte yere oturun, bacağınızı açın, mesela yürüyen ışıklı bir oyuncak izletin.

19- Diş eti hipertrofisi başlıyor. Aynen öyle, Berk'in diş etleri kabarmış. Günlerdir olan huysuzluk bundanmış. Ki abisi de ilk dişini 5 aylıkken çıkarmıştı zaten.

Diş etleri 2 ay ila 18 ay arasında kabarır, ortalama 7-12 ay arasında çıkar. Diş çıkarırken, salya artar, bu da öksürüğe ve ağız kenarı kızarıklığına sebep olur. Yumruk yer, bunun için buzdolabında soğuyan içi su dolu dişlikler var onlardan kullanabiliriz. Ellerini kulağına ve saçına götürür.

20- Bu ay daha mızmız bir bebekle karşı karşıyayız. neden? Çünkü artık sosyalleşmiştir. Konuşmak, konuşulmak ister. İstekleri vardır. Ayrıca beyni emreder ama kolu bacağı yapamaz. Sinirlenir. Bu yüzden neye bakıyorsa ona dokundurcaz, elleticez. Aaa bak bu koltuk gel dokunalım, bu gözlük bak elle, bak burda ne varmış, bir saat bak dokun....vb gibi. Bu, bebeği rahatlatır.

21- Ebeveyn kullanma kılavuzunun önsözü yazılmıştır. Bebek artık szi nasıl kullanacağını çözmüştür. Numaradan ağlar, numaradan küser, numaradan öksürür.. Odada yalnız bırakın. Ağlayacak. hemen gitmeyin ama sessiz de bırakmayın. "Hemen geliyorum tatlııımmm" diye bağırın yavaş yavaş yanına gidin.

22- ATEŞ: Artık hastalıklar kendini ateş olarak göstermeye başlar maalesef... Koltuk altı ateş 37 derecenin üstündeyse (Kulak=Koltukaltı +0,5 derece) bebeği soyun. Koltuk altı ateş 37,5-38 derece ise yarım ölçek calpo.l, ve buna rağmen ateş 38,5 derece ise salonun ortasına sıcağa yakın ılık su dolu leğende 15 dakika bebeği oturtuyoruz. Çıkarıp ölçtükten sonra hala ateş 38,5 derecenin üstündeyse tekrar yıka çıkar,ölç. Yine 38,5 derecenin üstündeyse fitil koy.

Ateş yükselirken bebek titrer. El, ayak ve bacakları soğuyabilir, morarabilir. Bacaklar mor dantel şeklini alabilir. Ateş düşerken bebek terler. Ateşli bebeğin bodysinin çıtçıtları kapatılmaz, açık bırakılır böylelikle vücut hava alır.

33 yorum:

tenzile dedi ki...

elinize yüreğinize sağlık ne kadar güzel ve sade bir yazı olmuş çok teşekkürleer:)

borakusu dedi ki...

Hem Berk'e bayıldım,hemde Alev hanımı ne kadar özlediğimi hissettim.Bumba harika bu arada.Sevgiyle kalın:)

Sermin dedi ki...

paylaşımın için sağol cnm. şu ateş kısmı özellikle önemli. öğrendiğim iyi oldu. inşallah bu bilgiye uzun bir süre ihtiyaç duymayız. mucksss. sandalye de çok güzelmiş valla.

Itır dedi ki...

Bumbo yu ben de aldım Aylin'e, fakat pek oturmadı, hep eğilerek masadkileri almaya çalıştı, eğildi büküldü, ben de yeni doğuran birine verdim. 14 aya kadar oturtulduğunu bilmiyordum ama zaten oturmayacaktı..Aslında ARda da olmalıymış zira o daha oturan bir tipti, en azından parasını çıkartırdı :)

AYÇA dedi ki...

Bumba ne güzelmiş. Yeni gördüm desem, umarım gerilerde kalmamisimdir :)
Paylaşımların için eline saglık.
Cmt gunu Demir ile gelmem sanırım. Ama Berk'i de getireceksen ben bakarım. :) Çok tatlı olmussss.

Tarkanın Annesi dedi ki...

OO yerim ben o yavrunun boğum boğum ayaklarını gülen tontik yanaklarını:)

Burcu dedi ki...

Tenzile ben teşekkür ederim güzel sözlerin için..

Borakuşu teşekkürler. Evet Bumba çok güzel bir alet bence de ama oturaklı bebekler için daha güzel, biraz pahalı o yğzden oturalı bebekler hakkını verir ancak :)

Sermin evet ne kadar tecrübeli de olsak ateş işin içine girince tutuşuyorum şahsen ben...

Burcu dedi ki...

Itır daha yeni çıkmış bu ürün ikimizin Ardalarına da yetişmedi yani :) Gerçi benim Berk de abisinin yolunda ilerliyor totosunun üstünde oturamama konusunda...Sanırım biz de pek fazla kullanamıycaz Bumboyu..

Ayça berk şu anda diş çıkarmayla çok meşgul ve çok huysuz o yüzden hiiiiç düşünmüyorum getirmeyi açıkçası. Biraz da babası baksın, baba olmak kolay değil, olmamalı :)

Tarkan'ın annesi ye teyzesi istediğin her yerini yiyebilirisn :)

tuku dedi ki...

tontiş haha yeni nesil bebekler böyle sanırım lahana bbek gibi kıvrım kıvrım bebi de böyle biz de bi de göbek var bildiğin göbekli türk erkeği :p

dişler mi çıkıyor wuhuu çok zorlamadan gelsinler inşallah

Adsız dedi ki...

masallah berk bebege:)

banu

Sevgi dedi ki...

çok güzel bir bebek oldu bu berk ya..maşallah.. güldüğü resimde yiyesim geldi.. bu arada bilgiler de süper.. ikinci bebek için yazdım bi kenara..

Seda dedi ki...

Güldüğü fotoğrafı çok tatlı,nasıl mutlu bir bebek maşallah..

Burcu dedi ki...

Tuğbacım sütüm maşallah yaradı tosun oldu iyice Berk :)

Banu teşekkürler...

Sevgi gittikçe güzelleşiyor hakkaten, çirkin ördek yavrusuydu doğduğunda :)

Seda evet abisi de o da mutlu bebekler, inşallah hep de öyle olurlar...

banyosuyu dedi ki...

Maşallah yakışıklıya ne tatlı.
bu arada özellikle teşekkür etmek istiyorum tekrar yazdığınız için ay bilgilerini.çok faydalanıyorum gerçekten.
birşey sormak istiyorum bu ek gıdaya 6 aylıkkken başlanıyor ya?
6 ayı dolu dolu bitirdikten sonra 7.ayın içi kastediliyor değil mi?

Nurten dedi ki...

Sevgili Burcu;
benimde 22 şubat 2008 (Arda da 2 gün büyüğüz)doğumlu Kerem ve 6 haziran 2011 doğumlu Emre isimli 2 oğlum var,bloğunu okuyorum harika yazıların,ellerine yüreğine sağlık,nete her baktığımda bloğunada bakıyorum artık,2 oğlumla size sevgilerimizi gönderiyoruz..
Nurten

Burcu dedi ki...

Banyosuyu Alev hn ek gıdaya 5. ay bittiğinde başlatıyormuş. 6 bittiğinde çok geç diyor. Ek gıdaya geç başlayan bebeklerin ileride yeme sorunlarının olabileceği, 4. ay bitiminde başlayanların da bağırsak problemleri yaşayabileceğini söyledi. Zaten 4 aylık bebeklerin tad alma duyuları gelişmemiş.

Burcu dedi ki...

Nurten çok memnun oldum çok teşekkür ederim.. Öperim senin minikleri...

bahriye-krm dedi ki...

burcu'cum önce itiraf edeyim;yazıdan önce resimlere baktım,berk'i resimlerden sevdim...sonrasın da yazdıklarını okudum...yine özenle,birbirinden faydalı bilgiler...seni takip edenler için,iyiki yazmaya tekrardan devam ettin :)

sib dedi ki...

berk beni seviyooooooooooo
ne guzel guluyor banaaa

Burcu dedi ki...

Bahriyecim aslında 4 aylık ya da daha küçük bebeği olmayanlar için çok da gerekli bilgiler gibi gelmiyor. O yüzden önce fotolara bakman çok normal :)

Sibelim seni kim sevmeeezzz :)

amofti dedi ki...

sevgili Burcu Alev Hanım Paylaşımların için çok mutlu oldum 4 yaş kontrolünü büyük bir merakla bekliyorum canım teşekkürler nergiz

Adsız dedi ki...

masallah Berk bebege ,kilo ve boy olcumu yaptilarmi. sevgiler

yagmur

Burcu dedi ki...

Amofti Arda'yı 4 yaş kontrolüne götüremedim. 1 ay da geçti zaten o yüzden randevu alabilirsem 4,5 yaş kontrolüne götürmeyi düşünüyorum. Belli bir yaştan sonra 6 ayda bir kontrole çağırıyor Alev hanım. Hem berk'i hem de Arda'yı aynı anda götürürsem de maddi olarak biraz ağır geliyor :)

Yağmur teşekkürler. Evet elbette boy kilo ölçüldü. hatta kilosu maşallah %90'larda giderken geceleri uyumadığı ve dolayısıyla büyüme hormonu salgılanmadığı için boyu sadece 1 cm uzayarak %70'lere düşmüş, ki geçen ay %90'lardaydı :( Kilo:7,8 kg, boy: 63 cm

Kaan Alkanat dedi ki...

merhabalar benimde sizin gibi iki oğlum var.bizde saat başı kalkana
lardanız.açlıktan mı diye çok tedirginim.bir de berki oturtmuşsunuz,4.ay kontrolünde doktorumuz oturtabileceğimi söylemedi.5.ayda oturmuyolar mıydı?5.ay kontrol yazınızı iple çekiyorum,sevgiler:)

Burcu dedi ki...

Kaan'ın annesi merhabalar. Biz 3. ayımız bittiğinden itibaren (kalça ultrasonumuz normal çıktığı için) Berki destekli oturtuyoruz. mesela Arda'yı dediğiniz gibi 5 aylıkken destekli oturtmaya başlamıştık ama yeni yapılan araştırmalara göre 3 aylıktan itibaren de oturtulabiliyormuş doktorumuzun söylediğine göre. Bir sakıncası olmadı rahatlıkla oturtuyoruz. Zaten bu Bumbo denen oturak da 4 aylıktan itibaren kullanılabiliyor üzerinde yazdığına göre. 5. ayımız dolsun 5 aylık kontrolümüzü de yazıcam ama yandaki etiketlerde 5 aylık doktor kontrolü yazısını tıklarsanız Arda'nın 5 aylık dr kontrolü yazıma ulaşabilirsiniz. Sevgiler..

ozgeozb dedi ki...

Hey yaşasın... Burcu, alev hanım yazılarını tekrar verebilmene ben de çok sevindim. Ama haberin olsun 5. aydan itibaren bu iş biraz zor olacak; çünkü ufaktan bir fasikül kıvamında notlar :)

bumba konusunda; benim kıza bebekken prince lionheart'ınkini almıştık. Geçen ay, oğlan kullanmaya başlayabilir mi diye uygulamalı olarak sormak için Alev Hanım'a giderken yanımda götürdüm. Bayıldı.Tam olması gereken olduğunu söyledi. Bunun üzerine tavsiye etmeye başlamasına sevindim. Biz de böylelikle Can'ı dördüncü ayda oturtmaya başladık. (Ama Türkiye'de sadece Bumba markanın ürünü satışta. Gerçi ikisi de aynı şeyler, farketmez.) Kızda kullandığım için biliyorum, bebelerin ay ay bu koltuğu kullanma isteği farklılaşıyor. Kimi zaman uzuun uzun oturuyorlar merak etme. Ayrıca o kadar büyük kolaylık sağlıyor ki... Ben duşa, tuvalete girdiğimde bununla çook bana eşlik etmişliği vardır :) Hatta küvetin içinde yıkamak için de kullanabilirsin; bizimkinin materyalinin ıslanmasında bir sakınca yoktu. Evet pahalı ama bak gör, maliyeti çıkaracak.

Burcu dedi ki...

Özgecim 5 aydan itibaren Arda'yı da Alev Hanıma götürdüğm için mevcut durumda da zaten bundan sonraki dr kontrollerimiz var blogda ama yanlış hatırlamıyorsam onları madde madde yazmıyordum, böylesi daha iyi ama bence.

Bumba konusuna gelince ben biraz erken davranmışım demek ki çünkü iade ettim jokere. Yani aslında ben sevmiştim ama eşim çocuk bunda sıkışıyor, oturtma buraya diyip durdu :)) Ben de onu iade edip baby gym tarzı bir oyuncak aldım Berk'e.Bir de aslında pişman değilim çünkü artık mama sandalyesine de oturuyor Berk, ev tipi ana kucağımız da var, o yüzden bumbaya çok da ihtiyacımız kalmadı. Ama gerçekten güzel bir bebek eşyasıymış bence de.

Adsız dedi ki...

paylaşım için teşekkürler

Burcu dedi ki...

Ben teşekkür ederim yorumunuza...

sevgi dedi ki...

merhaba burcu hanım benim 4 aylk bir oğlum var. banada ek besin programınızı yollarmısınız

Burcu dedi ki...

Sevgi hn mail adresinizi yazaesanız hemen gönderirim...

Adsız dedi ki...

burcu hanım merhaba, biliyorum oglunuz artık 4 aylık değil ama benim oğlum 4 aylık ve bana da ek besin programınızı yollayabilirmisiniz

müşerref kökey dedi ki...

Harika! Teşekkürler. Paylaştım yazınızı.
Oğlum Deniz 3,5 aylık 21 Ocak'ta 4 bitiyor.gece saat başı uyanıp emmek istiyor ve artık enerjim tükendi.emmesi için kucağıma almazsam uyumuyor ve ağlayarak evi ayağa kaldırıyor.
Bumbo koltuktan dün bende sipariş verdim ebebekten bakalım gelsin tekrar yazarım.ödüllü bi koltuk olduğunu biliyorum.